WSKAZANIA PREZYDIUM KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI DLA BISKUPÓW ODNOŚNIE DO SPRAWOWANIA CZYNNOŚCI LITURGICZNYCH W NAJBLIŻSZYCH TYGODNIACH
Przypominamy Biskupom
Diecezjalnym o konieczności udzielenia kolejnej dyspensy od obowiązku
uczestnictwa w niedzielnej Mszy Świętej w związku z ograniczeniami
liczby wiernych mogących uczestniczyć w zgromadzeniach religijnych –
podkreśla Prezydium Konferencji Episkopatu Polski we „Wskazaniach dla
biskupów odnośnie do sprawowania czynności liturgicznych w najbliższych
tygodniach” z 21 marca br.
W dokumencie przypomniano także, że w
związku ze stanem epidemii istnieje konieczność ograniczenia liczby
wiernych uczestniczących w zgromadzeniach religijnych według aktualnych
wskazań organów państwowych i służb sanitarnych.
„Dla osób korzystających z dyspensy
zalecamy, w miarę możliwości, zorganizowanie transmisji z diecezjalnych
lub parafialnych celebracji liturgicznych. Podobnie prosimy o stworzenie
możliwości uczestnictwa w rekolekcjach wielkopostnych za pośrednictwem
diecezjalnych środków społecznego przekazu. W przypadku trudności
organizacyjnych zachęcamy do informowania wiernych o propozycjach
ogólnopolskich, których spis znajduje się na stronie Konferencji
Episkopatu Polski www.episkopat.pl.
Jednocześnie informujemy, że liturgia Triduum Sacrum z Jasnej Góry
będzie transmitowana w telewizji publicznej” – napisali biskupi.
Przypomnieli jednocześnie zarządzenie
Rady Stałej KEP z 12 marca, aby kościoły pozostawały otwarte w ciągu
dnia z możliwością adoracji Najświętszego Sakramentu. Wskazali też na
potrzebę modlitwy prywatnej i rodzinnej w domach.
Prezydium Episkopatu zwróciło uwagę, że
drugie przykazanie kościelne nakazuje wiernym „Przynajmniej raz w roku
przystąpić do sakramentu pokuty”. „W polskiej tradycji istnieje zwyczaj,
że dokonuje się to najczęściej w okresie Wielkiego Postu przy okazji
rekolekcji. Każdy wierny może jednak sam zdecydować, kiedy wypełni
obowiązek wynikający z tego przykazania. Zachęcamy jednak Biskupów
Diecezjalnych, aby – jeśli nie ma przeciwwskazań ze strony służb
sanitarnych – zachęcali księży, by już teraz stwarzali wiernym możliwość
do spowiedzi indywidualnej” – czytamy w wytycznych.
Zaznaczono w nich, że chociaż właściwym
miejscem sprawowania spowiedzi jest konfesjonał, to z uzasadnionej
przyczyny spowiedź może się odbyć również poza nim. Dlatego w obecnych
warunkach można sprawować ten sakrament np. w kościele, w kaplicy, w
zakrystii, w sali katechetycznej, w biurze parafialnym lub w innym
godnym miejscu, pozwalającym na zachowanie prywatności i zasad
bezpieczeństwa.
Biskupi przypomnieli, by unikać
wszelkich nadużyć związanych z sakramentem pojednania: nie wolno w
nieuprawniony sposób udzielać rozgrzeszenia ogólnego, nie jest możliwa
spowiedź przez telefon lub Internet; zakazana jest publiczna spowiedź z
indywidualnych grzechów.
Prezydium Episkopatu wskazało, że Kodeks
Prawa Kanonicznego przewiduje, że zawsze ilekroć istnieje poważna racja
i nie ma sposobności wyspowiadania się, wtedy dla usposobienia duszy do
stanu łaski wierny „jest obowiązany wzbudzić akt żalu doskonałego,
który zawiera w sobie zamiar wyspowiadania się jak najszybciej”.
„Katechizm Kościoła Katolickiego w nr 1452 objaśnia, że „żal, który
wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest nazywany żalem doskonałym lub żalem z miłości (contritio).
Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie
grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia
do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe”. Zawsze należy
pamiętać, że uzyskane w ten sposób odpuszczenie grzechów jest związane z
obowiązkiem ich wyznania podczas najbliższej możliwej okazji do
spowiedzi, pod karą wpadnięcia na nowo w grzech śmiertelny” – napisali
biskupi.
Przypomnieli, że zgodnie z trzecim
przykazaniem kościelnym („Przynajmniej raz w roku, w okresie
wielkanocnym, przyjąć Komunię Świętą”) Konferencja Episkopatu Polski w
1985 r. ustaliła, że okres, w którym obowiązuje to przykazanie, obejmuje
czas od Środy Popielcowej (26.02.2020) do Niedzieli Trójcy Świętej
(7.06.2020). Podkreślili także, że choć obecnie wskazane jest
przyjmowanie Komunii Świętej na rękę, to nie można do tego zmuszać osób,
które chcą otrzymać ją do ust. Zaznaczono, że jeśli część wiernych
przyjmuje Komunię Świętą na rękę, a część do ust, jest wskazane, aby obu
grupom Komunii udzielali różni szafarze lub też by osoby przyjmujące
Komunię do ust przyjmowały ją po osobach przyjmujących Komunię na rękę.
Prezydium Episkopatu przekazało też
wytyczne dotyczące Triduum Paschalnego i Niedzieli Zmartwychwstania. W
Wielki Czwartek zalecone zostało zawężenie uczestników Mszy Świętej
Krzyżma do najbliższych współpracowników biskupa. W dokumencie wskazano
też na opuszczenie obrzędu umywania nóg. Przypomniano, że biskup może
zezwolić na odprawienie drugiej Mszy św. w kościołach i kaplicach w
godzinach wieczornych, a w razie przewidzianej konieczności – nawet w
godzinach rannych.
Biskupi podkreślili, że nocna adoracja
Najświętszego Sakramentu w Wieki Piątek może być okazją dla wiernych do
przeżywania w odpowiednio małej grupie tajemnicy paschalnej. Z kolei w
Wielką Sobotę zachęcili do korzystania z możliwości adoracji
Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim. „Nie zaleca się organizowania
tradycyjnego święcenia pokarmów. Zamiast tego proponuje się obrzęd
błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym, zgodnie z
Księgą „Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji
polskich”, t. 2, Katowice 2001, numery 1347-1350” – czytamy w
dokumencie, do którego jest dołączona treść obrzędu błogosławieństwa
posiłku. Prezydium Episkopatu podkreśliło również, że w Wigilię
Paschalną i w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego nie zaleca używania
pokropień.
Prezydium Konferencji Episkopatu Polski
prosi Biskupów Diecezjalnych o wydawanie szczegółowych rozporządzeń w
oparciu o: Dekret Kongregacji Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów z
dn. 19 marca br., Dekret i Notę Penitencjarii Apostolskiej z 19 marca
br. jak również w oparciu o wskazania Prezydium KEP.
BP KEPPublikujemy pełny tekst Wskazań:
WSKAZANIA
PREZYDIUM KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI
DLA BISKUPÓW ODNOŚNIE DO SPRAWOWANIA CZYNNOŚCI LITURGICZNYCH
W NAJBLIŻSZYCH TYGODNIACH
WstępPREZYDIUM KONFERENCJI EPISKOPATU POLSKI
DLA BISKUPÓW ODNOŚNIE DO SPRAWOWANIA CZYNNOŚCI LITURGICZNYCH
W NAJBLIŻSZYCH TYGODNIACH
Kościół Powszechny znalazł się w
nadzwyczajnej sytuacji. Pierwszy raz od wielu wieków Ojciec Święty
będzie sprawował Liturgię Wielkiego Tygodnia bez szerszego udziału
wiernych, z wyjątkiem asysty liturgicznej. Z głęboką wiarą w Bożą
obecność oraz w poczuciu wielkiej odpowiedzialności za zdrowie i życie
wiernych Kościoła w Polsce, Prezydium Konferencji Episkopatu Polski
proponuje Biskupom Diecezjalnym wskazania odnośnie do sprawowania
czynności liturgicznych w najbliższych tygodniach. W trosce o jedność
Kościoła w Polsce prosimy Biskupów Diecezjalnych o wydawanie
szczegółowych rozporządzeń w oparciu o: Dekret Kongregacji Kultu Bożego i
Dyscypliny Sakramentów z dn. 19 marca br., Dekret i Notę Penitencjarii
Apostolskiej z 19 marca br. jak również w oparciu o poniższe wskazania.
W związku ze stanem epidemii
przypominamy o konieczności ograniczenia liczby wiernych uczestniczących
w zgromadzeniach religijnych według aktualnych wskazań organów
państwowych i służb sanitarnych.
Dyspensa
Przypominamy Biskupom Diecezjalnym o
konieczności udzielenia kolejnej dyspensy od obowiązku uczestnictwa w
niedzielnej Mszy Świętej w związku ograniczeniami liczby wiernych
mogących uczestniczyć w zgromadzeniach religijnych.
Dla osób korzystających z dyspensy
zalecamy, w miarę możliwości, zorganizowanie transmisji z diecezjalnych
lub parafialnych celebracji liturgicznych. Podobnie prosimy o stworzenie
możliwości uczestnictwa w rekolekcjach wielkopostnych za pośrednictwem
diecezjalnych środków społecznego przekazu. W przypadku trudności
organizacyjnych zachęcamy do informowania wiernych o propozycjach
ogólnopolskich, których spis znajduje się na stronie Konferencji
Episkopatu Polski www.episkopat.pl. Jednocześnie informujemy, że liturgia Triduum Sacrum z Jasnej Góry będzie transmitowana w telewizji publicznej.
Modlitwa prywatna i rodzinna
Z powodu ograniczenia liczby wiernych
podczas liturgii przypominamy zarządzenie Rady Stałej KEP z dn. 12 marca
br., aby kościoły pozostawały otwarte w ciągu dnia, a kapłani by
troszczyli się o dodatkowe okazje do adoracji Najświętszego Sakramentu.
Prosimy Księży Biskupów o przypominanie wiernym o potrzebie modlitwy
prywatnej i rodzinnej w duchu słów Jezusa Chrystusa: „gdzie są dwaj albo
trzej zebrani w imię moje, tam jestem pośród nich” (Mt 18,20). Ta
nadzwyczajna sytuacja sprzyja temu, aby nasze rodziny stawały się coraz
bardziej domowymi Kościołami.
Sakrament pokuty i pojednania
1. Drugie przykazanie kościelne nakazuje
wiernym „Przynajmniej raz w roku przystąpić do sakramentu pokuty”,
zgodnie z prawem Kościoła (KPK kan. 989: „Każdy wierny, po osiągnięciu
wieku rozeznania, obowiązany jest przynajmniej raz w roku wyznać wiernie
wszystkie swoje grzechy ciężkie”). W polskiej tradycji istnieje
zwyczaj, że dokonuje się to najczęściej w okresie Wielkiego Postu przy
okazji rekolekcji. Każdy wierny może jednak sam zdecydować, kiedy
wypełni obowiązek wynikający z tego przykazania. Zachęcamy jednak
Biskupów Diecezjalnych, aby – jeśli nie ma przeciwwskazań ze strony
służb sanitarnych – zachęcali księży, by już teraz stwarzali wiernym
możliwość do spowiedzi indywidualnej.
2. Chociaż właściwym miejscem
sprawowania spowiedzi jest konfesjonał (KPK kan. 964-§ 1-2), to z
uzasadnionej przyczyny spowiedź może się odbyć poza konfesjonałem (KPK
kan. 964 § 3). W obecnych warunkach można sprawować ten sakrament np. w
kościele, w kaplicy, w zakrystii, w sali katechetycznej, w biurze
parafialnym lub w innym godnym miejscu, pozwalającym na zachowanie
prywatności i zasad bezpieczeństwa.
3. Przypomina się o unikaniu wszelkich nadużyć związanych z sakramentem pojednania, jak np.:
a) nie wolno w sposób nieuprawniony
korzystać z rozgrzeszenia ogólnego. Zgodnie z normami zawartymi w
„Obrzędach Pokuty dostosowanych do zwyczajów diecezji polskich”, wyd. 2,
Katowice 2010, nr 39: „Do biskupa diecezjalnego należy: a) Kierowanie
dyscypliną pokuty w swojej diecezji oraz stosowanie odpowiednich
adaptacji samych obrzędów zgodnie z normami ustalonymi przez
Konferencję Biskupów. b) Ustalenie, po porozumieniu się̨ z innymi
członkami Konferencji Biskupów, kiedy wolno udzielić ogólnego
rozgrzeszenia sakramentalnego, z zachowaniem warunków ustalonych przez
Stolicę Świętą”. Takie porozumienie zostało podjęte przez biskupów i
potwierdzone przez Stolicę Apostolską dn. 10.03.1978 (Prot. CD 544/77) i
zamieszczone w „Obrzędach pokuty dostosowanych do zwyczajów diecezji
polskich”. W świetle powyższych ustaleń: „Kapłan może udzielić ogólnego
rozgrzeszenia po ogólnej spowiedzi tylko wtedy, gdy indywidualna
spowiedź jest niemożliwa, mianowicie: 1) w niebezpieczeństwie śmierci;
2) penitentom innej narodowości przebywającym w Polsce, z którymi nie
może się̨ porozumieć z powodu braku znajomości języka. Przypomina się,
że spowiedź ogólna nie zwalnia od obowiązku indywidualnego wyznania
grzechów ciężkich” (Obrzędy Pokuty dostosowane do zwyczajów diecezji
polskich, Wprowadzenie, nr 38*). To znaczy, że grzechy ciężkie,
odpuszczone w ramach spowiedzi z rozgrzeszeniem ogólnym, należy wyznać
na najbliższej spowiedzi indywidualnej, pod sankcją zaciągnięcia nowego
grzechu ciężkiego;
b) nie jest możliwa spowiedź przez
środki komunikacji elektronicznej (np. telefon, komunikator internetowy
itp.). Stolica Apostolska nigdy nie zezwoliła na spowiedź przez telefon,
a wszystkie dotychczasowe wypowiedzi wyraźnie zakazują spowiedzi „na
odległość” (por. Denzinger, nr 1994) i wskazują, że w przestrzeni
wirtualnej „nie ma sakramentów” (Papieska Rada ds. Środków Społecznego
Przekazu, „Kościół a Internet” z dn. 22.02.2002 w pkt. II);
c) zakazana jest publiczna spowiedź z
indywidualnych grzechów (potępiona przez papieża Leona Wielkiego, Ep.
168,2 – Breviarium Fidei, nr 434).
4. Kodeks Prawa Kanonicznego (kan. 960)
wyraźnie wskazuje, że w razie niemożliwości fizycznej obecności
penitenta stosuje się inne drogi pojednania, a nie spowiedź. Kodeks
Prawa Kanonicznego w kan. 916 wskazuje, że zawsze ilekroć istnieje
poważna racja i nie ma sposobności wyspowiadania się, wtedy dla
usposobienia duszy do stanu łaski wierny „jest obowiązany wzbudzić akt
żalu doskonałego, który zawiera w sobie zamiar wyspowiadania się jak
najszybciej”. Katechizm Kościoła Katolickiego w nr 1452 objaśnia, że
„żal, który wypływa z miłości do Boga miłowanego nade wszystko, jest
nazywany żalem doskonałym lub żalem z miłości (contritio).
Taki żal odpuszcza grzechy powszednie. Przynosi on także przebaczenie
grzechów śmiertelnych, jeśli zawiera mocne postanowienie przystąpienia
do spowiedzi sakramentalnej, gdy tylko będzie to możliwe”. Zawsze należy
pamiętać, że uzyskane w ten sposób odpuszczenie grzechów jest związane z
obowiązkiem ich wyznania podczas najbliższej możliwej okazji do
spowiedzi, pod karą wpadnięcia na nowo w grzech śmiertelny.
5. Ponieważ w czasie świątecznym
zazwyczaj kapłani są mocno zaangażowani w wiele dzieł (przygotowanie
liturgii, nabożeństwa wielkopostne, głoszone rekolekcje), to w obecnym
okresie istnieje możliwość, aby poprzez odwołanie uroczystych celebracji
mogli mieć więcej czasu na spowiadanie wiernych w utrudnionych
warunkach.
Komunia święta
1. W wykładni trzeciego przykazania
kościelnego („Przynajmniej raz w roku, w okresie wielkanocnym, przyjąć
Komunię Świętą”) Konferencja Episkopatu Polski ustaliła, że okres, w
którym obowiązuje to przykazanie, obejmuje czas od Środy Popielcowej
(26.02.2020) do Niedzieli Trójcy Świętej (7.06.2020) (205. Zebranie
Plenarne KEP z dnia 2.03.1985 roku).
2. Przypomina się, że „każdy wierny
zawsze ma prawo według swego uznania przyjąć Komunię Świętą do ust”
(Kongregacja ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów, „Redemptionis
Sacramentum”, Instrukcja o tym, co należy zachowywać, a czego unikać w
związku z Najświętszą Eucharystią, 25.03.2004, nr 92). W związku z tym
nikomu nie można nakazywać przyjęcia Komunii Świętej na rękę, można
tylko do tego zachęcać (zgodnie z zarządzeniem Rady Stałej KEP z dn.
12.03.2020). Należy tak organizować udzielanie Komunii Świętej, aby nie
naruszyć wrażliwości osób mających trudność w przyjęciu Komunii Świętej
na rękę. Jeśli część wiernych przyjmuje Komunię Świętą na rękę, a część
do ust, jest wskazane, aby obu grupom Komunii udzielali różni szafarze
lub też by osoby przyjmujące Komunię do ust przyjmowały ją po osobach
przyjmujących Komunię na rękę. Wiernych przyjmujących Komunię Świętą na
rękę zachęca się, by uprzednio, w miarę możliwości, zdezynfekowali sobie
dłonie.
3. Istnieje możliwość, aby wierni,
którzy łączą się duchowo ze wspólnotą Kościoła poprzez transmisję Mszy
Świętej za pośrednictwem telewizji, radia lub Internetu, mogli w
wyznaczonych godzinach przyjąć Komunię Świętą w kościele, podchodząc
pojedynczo w taki sposób, aby zachować normy bezpieczeństwa.
Sugestie organizacyjne i przypomnienia dotyczące Triduum Sacrum
Uczestnictwo w celebracjach Triduum
Paschalnego (Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wigilia Paschalna) nie
jest nakazane, a zatem nieobecność na tych celebracjach nie wiąże się z
zaciągnięciem grzechu. Obowiązkowy jest udział w Mszy Świętej w
Niedzielę Zmartwychwstania (obowiązek ten spełnia się też przez
uczestnictwo w liturgii Wigilii Paschalnej).
Wielki Czwartek
a) w celu uniknięcia rozprzestrzeniania
się wirusa na terenie diecezji, zaleca się zawężenie uczestników Mszy
Świętej Krzyżma do najbliższych współpracowników biskupa;
b) co do księży, którzy nie mogą wziąć
udziału we Mszy Świętej Krzyżma, biskupi diecezjalni mogą rozważyć
odnowienie przyrzeczeń kapłańskich w innym terminie, np. z okazji
święceń prezbiteratu, po ustaniu restrykcji związanych z zagrożeniem;
c) z racji duszpasterskich „miejscowy
Ordynariusz może zezwolić na odprawienie drugiej Mszy św. w kościołach i
kaplicach, w godzinach wieczornych, a w razie przewidzianej
konieczności – nawet w godzinach rannych” (Pasch. Soll., 47);
d) zaleca się opuszczenie obrzędu umywania nóg (Mandatum).Wielki Piątek
a) Mszał Rzymski w rubryce 12 na Wielki
Piątek daje ordynariuszowi miejsca możliwość zezwolenia lub nakazania na
dołączenie specjalnej intencji „w poważnej i publicznej potrzebie”.
Tekst takiej intencji powinien zachować strukturę wezwań wielkopiątkowej
modlitwy powszechnej;
b) nocna Adoracja Najświętszego
Sakramentu w Wieki Piątek może być okazją dla wiernych do przeżywania w
odpowiednio małej grupie tajemnicy paschalnej.
Wielka Sobota
a) zachęca się do korzystania z możliwości adoracji Najświętszego Sakramentu w Grobie Pańskim;
b) nie zaleca się organizowania
tradycyjnego święcenia pokarmów. Zamiast tego proponuje się obrzęd
błogosławieństwa posiłku w domu przed śniadaniem wielkanocnym, zgodnie z
Księgą „Obrzędy błogosławieństw dostosowane do zwyczajów diecezji
polskich”, t. 2, Katowice 2001, nry 1347-1350 (tekst tego obrzędu
znajduje się w załączniku). Można go też umieścić na stronach
diecezjalnych i parafialnych.
Niedziela Zmartwychwstania
a) w Wigilię Paschalną i w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego nie zaleca się używania pokropień;
b) chrzty katechumenów mogą być
sprawowane z zachowaniem środków ostrożności co do kontaktu
bezpośredniego. Natomiast, zgodnie z tradycją Kościoła mogą one mieć
miejsce także w uroczystość Zesłania Ducha Świętego;
c) w Niedzielę Zmartwychwstania biskupi
mający uprawnienia od Stolicy Apostolskiej mogą udzielić zezwolenia
duszpasterzom na kwadrynacje dla dobra wiernych.
Koncelebra
Wypada, aby w tym czasie przygotowywanie
kielicha, spożywanie z niego i puryfikacja była pozostawiona głównemu
celebransowi, niezależnie od obecności innych posługujących.
Koncelebransi spożywają Ciało i Krew Pańską przez zanurzenie, po czym
główny celebrans spożywa Krew Pańską.
Zakończenie
11 czerwca 1999 r. w Warszawie Jan Paweł
II skierował do biskupów polskich znamienne słowa. Również aktualna
sytuacja w Polsce „wymaga ogromnej mobilizacji i gotowości duchowej
całej wspólnoty Kościoła, a zwłaszcza jego pasterzy. Zwracam się do was
jeszcze raz z gorącym apelem: bądźcie na wzór samego Chrystusa «jako ci,
co usługują», bądźcie «dobrymi pasterzami, znającymi swe owce i przez
nie znanymi; prawdziwymi ojcami, wyróżniającymi się duchem miłości i
troski względem wszystkich» (Christus Dominus, 16). Niech za sprawą waszej ofiarnej i pełnej poświęcenia posługi Kościół w Polsce troszczy się o «braci najmniejszych» (por. Mt 10, 42),
o ubogich, chorych, pokrzywdzonych, cierpiących i pozbawionych nadziei.
Niech służy wszystkim ogromem zbawczych darów, jakie od Chrystusa
otrzymał dla dobra każdego człowieka”.
Dziękujemy wszystkim Księżom Biskupom za
podejmowanie niełatwych, ale koniecznych decyzji, w duchu jedności i
tradycji Kościoła, których celem jest dobro duchowe wiernych oraz troska
o ich zdrowie i życie.
Przez orędownictwo Maryi, Jasnogórskiej
Królowej Polski, powierzamy Panu Bogu posługę Księży Biskupów w tym
trudnym czasie, upraszając potrzebne łaski.
Abp Stanisław Gądecki
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE)
Arcybiskup Metropolita Poznański
Przewodniczący Konferencji Episkopatu Polski
Wiceprzewodniczący Rady Konferencji Episkopatów Europy (CCEE)
Abp Marek Jędraszewski
Arcybiskup Metropolita Krakowski
Zastępca Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski
Arcybiskup Metropolita Krakowski
Zastępca Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski
Bp Artur G. Miziński
Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski
Sekretarz Generalny Konferencji Episkopatu Polski
Załącznik:
BŁOGOSŁAWIEŃSTWO STOŁU PRZED UROCZYSTYM POSIŁKIEM
W NIEDZIELĘ ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO
W NIEDZIELĘ ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO
Ojciec rodziny lub przewodniczący zapala świecę umieszczoną na stole i mówi:
Chrystus zmartwychwstał. Alleluja.
Wszyscy odpowiadają:
Prawdziwie zmartwychwstał. Alleluja.
Następnie ktoś z uczestników odczytuje tekst Pisma Świętego.
1 Tes 5, 16-18: Zawsze się radujcie.
Posłuchajcie słów świętego Pawła Apostoła do Tesaloniczan:
Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie. W Każdym
położeniu dziękujcie, taka jest bowiem wola Boża w Jezusie Chrystusie
względem was.
Po odczytaniu tekstu przewodniczący mówi:
Módlmy się.
Z radością wysławiamy Ciebie, Panie Jezu Chryste, który po
swoim zmartwychwstaniu ukazałeś się uczniom przy łamaniu chleba. Bądź z
nami, kiedy z wdzięcznością spożywać będziemy te dary, i jak dzisiaj w
braciach przyjmujemy Ciebie w gościnę, przyjmij nas jako biesiadników w
Twoim królestwie. Który żyjesz i królujesz na wieki wieków.
Wszyscy: Amen.